Friday, October 2, 2015

..Permohonan Bantuan Kemasukan ke IPT Baitulmal Sarawak..

assalamualaikum all..

post tok fully bahasa Sarawak sebab berkaitan dengan Sarawak.. tapi rasa nya.. negeri2 lain ada juak rasa nya.. boleh lah try2 usha2 webpage Baitulmal Negeri korang semua ok..  :)

disclaimer: post tok sik ada kenak mengenak secara langsung dengan sidak Baitulmal Negeri. sekadar post dari kamek, seorang orang awam yang pernah berurusan/mintak bantuan dari Baitulmal. post tok sekadar berkongsi maklumat dengan orang ramai yang mungkin sik tauk dengan bantuan tok. perkara yang lebih details, mohon diajukan terus ke pihak baitulmal. :)

Alhamdulillah.. kmk telah di berik rezeki untuk meneruskan perjuangan belajar.. mula-mula nang sikda plan lah.. tapi dah nama rezeki.. kita terimak jak lah.. :)

time nak masok ya nang susah hati abis.. siney nak carik duit pakey bayar segala dak yuran dak belanja masok sekolah.. tauk ajak barang kinek tok bukan nya murah-murah.. lepas ya nak masok belaja bukan dapat masok mbak buku ajak..maok segala dak medical check up gik apa indah.. eh serba serbi lah perlu di polah..

miker duit nang dah rasa nak patah semangat.. Alhamdulillah juak.. mak maok jamek duit nya sikit.. kelak bayar balit sebab time tok kmk keja sambil belajar.. kira berutang lok lah ngan mak.. nok nama rezeki kita lagik.. tang ada jak kawan madah.. "kitak xda duit ka miera? coba kitak mintak bantuan Baitulmal.."

sebenarnya kamek nang sik tauk lalu yang wujud nya bantuan tok untuk peringkat mekorang.. lalu coba-coba lah mintak..

bantuan tok boleh di mintak untuk semua peringkat pengajian.. tok copy paste dari website Tabung Baitulmal Sarawak


Bantuan Kemasukkan ke Institusi Pengajian Tinggi ( Tambang/Yuran/Wang Saku)

Membantu meringankan bebanan kewangan para pelajar Islam yang kurang berkemampuan yang mendapat tawaran masuk ke Institusi Pengajian Tinggi dalam mahupun luar negara. Skop bantuan IPT dalam negara adalah bagi tujuan pendaftaran di Semester 1 Tahun Satu sahaja pada peringkat matrikulasi, Diploma atau Ijazah Pertama atau mana-mana kursus/sijil selama enam bulan keatas bagi membolehkan mereka mendaftarkan diri. Sementara itu, skop IPT luar negara pula dikhususkan bagi peringkat Ijazah sahaja dan lebih kepada bantuan sokongan kepada pemohon.

 jadi.. mana-mana adik-adik or abang-abang n kakak-kakak yang berniat nak nyambung pengajian ya.. boleh tarit nafas lega sikit lah.. dengan nya ada bantuan tok kira sedikit-sebanyak dapat lah juak bernapas kata urang.. bantuan tok sik perlu di bayar balit.. nang pakey nolong kita melanjutkan pengajian..

tiap-tiap peringkat pengajian jumlah bantuan adalah sik sama.. mun sik salah Diploma RM 1.5K, Degree RM 2.5k n Master RM4k++ mun yang luar negara ya sik berapa sure lah berapa

giney nak apply? cara nak apply nya sangat senang.. cuma perlu ke website sidak..


lepas ya klik kat column Interaktif, pilih Perkhidmatan Online


webpage Tabung Baitulmal Sarawak



kat page Perkhidmatan Online kelak akan muncul macam-macam Perkhidmatan yang di sediakan.. pilih yang 1st sekali.. Bantuan Kemasukan Ke IPT


senarai perkhidmatan online yang disediakan.. pilih yang 1st sekali



then perlu isik nama, no ic, emel. soalan2 yang akan di tanyak ialah mengenai status permastautin, sikit2 pasal pengajian.next page nya pasal penilaian gaji kasar. then perlu isik mengenai mak bapak, tangungan.. lepas ya terus nya generate and keluar padah kita layak kah sik memohon.. mun dah layak ya.. boleh la meneruskan ke next stage..

1st page permohonan bantuan



next stage nya perlu isik segala benda dengan lebih detail macam tangungan, nama adik beradik yang masih di bawah tangungan mak bapak, no ic n macam2 gik lah.. tapi sikda lah complicated glak..

mun dah setel semua benda.. website akan berik list surat2, sijil yang perlu di sediakan untuk di hantar ke ofis baitulmal.. so, siap sediakan lah segala benda nya mintak yang perlu disahkan oleh pegawai scale A or ketua kampung..

boleh download senarai dokumen sokongan di sitok.. tok last page yang akan keluar bila dah complete semua


tok lah rupa senarai semak ya.. tok perlu d print juak ok? sebab perlu sign kat dbah borang tok



tok bagi sapa-sapa yang sikda pendapatan tetap boleh print tok.. mun mak bapak ada slip gaji boleh abaikan. 


mun dah setel semua.. boleh lah menghantar segala dokumen-dokumen ke kaunter Baitulmal.. mun di Kuching, dekat area Hopoh ya.. belakang Majma' shopping complex baitulmal.. berdepan dengan kedey makan Liza's. mun area Samarahan.. di sebelah J & J, Kota Samarahan.

kat kaunter kelak dak nya akan check sigek2 lah dokumen-dokumen yang di berik..macam kamek hari ya nya suruh isik borang. content borang ya sama dengan borang yang di isi online.

so, rasanya..mun rasa sik maok isik online.. boleh juak manually.. pegi ke ofis Baitulmal mintak borang untuk di isik pun sikda masalah rasanya..

sebelum lupak.. bagi sapa-sapa yang mak bapak nang sikda pendapatan.. kira macam ngarap duit anak-anak jak tiap bulan pun perlu tulis siya berapa lebih kurang tiap2 bulan anak-anak merik. engkah dalam braket (sumbangan anak-anak).. macam kmk ari ya.. hehe

nak madah banyak glak kerja perlu di polah sik lah glak.. tapi nang maok ada effort sikit lah.. nama pun kita nak mintak bantuan.. sik kan lah kita tek nak terkangkang nadah tangan terus di berik urang nak.. sikit jak pun kerja ya..

boleh semak status bantuan di sitok sama ada dah di terimak or belum. tapi yang tok sik berapa nak update glak lah.. :) better selalu check akaun. 

dalam masa 10 hari bekerja duit akan masok ke akaun. mun 10 hari duit sik masok, boleh contact sidak baitulmal nanyak.. ney tauk ada dokumen problem kah apa nak.. oh lupak.. time hantar borang ya, sidak nya akan berik kertas menyatakan sidak dah terimak kita pun dokumen. then nya akan berik tarikh terus. mun sampey tarikh ya duit lom ada dalam akaun.. boleh contact sidak nya lah.. kadang2 sik sampey 10 hari pun dah masok duit.. Alhamdulillah..

jadi.. harap2 tok dapat membantu lah.. mungkin sik rami yang tauk mengenai bantuan tok. jadi, mudahan dengan ada nya post tok dapat membantu kepada sesiapa yang memerlukan bantuan lah.. lebih-lebih lagik yang ingin melanjutkan pelajaran tapi ada kesulitan dalam kewangan.

bantuan tok sekali jak lah.. next-next sem ya boleh lah apply PTPTN ka, SPA ka, MARA ka.. mun dapat elak PTPTN, bagus lagik lah.. lemah nyawa nanga bunga-bunga cinta nya mala berkembang mekar.. :)


update 31.5.2016: memandangkan banyak soalan2 di tanyak yang kamek sendirik sik pasti, sebagai alternatif untuk bertanyakkan soalan berkaitan bantuan tok, boleh call sidak Baitulmal di talian

Tel : 082-415563,255375 Fax : 082-253786,235812 (no di ambik dari website sidak).. or boleh mesej sidak di FB:Tabung Baitulmal Sarawak.. time kamek apply riya system ada problem..kmk pm sidak di FB x lamak gilak lah respon.. so, in case ada soalan boleh try 2 alternatif tok.. kmk pun berkongsi setakat yang kmk tauk.. ada juak benda kmk x berapa nak pasti.. :) harap membantu~~~


update 26.9.2018: walaupun post tok dah lamak, masih juak mendapat sambutan.. hehe.. makaseh semua yang sudi maca... harap nya apa yang kamek kongsikan tok bermanfaat lah. Kamek dah mok abis master, and akan ada yuran thesis yang perlu di bayar. hari ya kamek ke baitulmal untuk tanyak pasal bantuan thesis, baruk lah dapat tauk, Yuran Thesis/ Projek Akhir Tahun hanya di berik kan sehingga Degree ajak. untuk master dan ke atas, hanya boleh apply sekali ajak waktu masuk dolok. so, bagi mana2 yang apply untuk kemasukan Master dan PHD, simpan2 lah duit ya sikit untuk yuran thesis kelak, sebab sidak dah berik sekali..sebab ya lah jumlah nya agak besar. :)


Update 13.8.2019

hasil perkongsian dari saudara Wudek, memandangkan rami yang comment padah cara2 kmk ajar di atas dah sik dapat di pakey.. tok nya ajar cara baru nak apply.


"untuk makluman kitak orang, bantuan ipt baitulmal ya masih ada. torang perlu agak website tok dan daftar masuk dolok, https://pelanggan.tbs.org.my/ lekak ya isi semua maklumat yang diperlukan kakya nunggu dalam masa satu hari bekerja bagi sidak pihak baitulmal mengesahkan kitak orang pun maklumat ya.


lekak ya baruk kitak org bole pergi ke tab sebelah kiri ya, klik "Bantuan". Then nya akan papar 3 jenis program, klik "Program mengukuhkan tradisi keilmuan (pmtk)". hah di sia kelak kitak org bole nanga pelbagai jenis bantuan pelajaran dari sekolah rendah, menengah, ipt, bidang tahfiz, bantuan tesis, bantuan peringkat sijil/kursus, bidang agama, pengajian ke timur tengah dll. Bole check di website yg kamek mention before tok k.

Selamat maju jaya dan semoga dipermudahkan segala urusan. Niat belajar mesti ikhlas k."

111 comments:

  1. tq sis..kmk pn baru tauk psl bantuan baitulmal tok..baru mok try apply juak..ne tauk ada rezeki juak :)

    ReplyDelete
  2. no problem.. berkongsi pengetahuan.. good luck sambung belajar.. :)

    ReplyDelete
  3. Duit akan msok after sdak pdh pemohonan dh dluluskan dkt web yakah?

    ReplyDelete
  4. mun dah diluluskan.. ktk pegi anta segala borang2 dan surat2 yang diperlukan. kat kuanter kelak sidak akan berik slip madah borang dah di terimak n tarikh dijangka duit masok. n no tel sekiranya dalam tempoh ya duit lom masok. pasya dah ktk anta, dalam masa 14 hari baruk duit masok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Udah mek anta borang ya. Few days ago mek da check semakan/keputusan nya pdh 'proses pembayaran sdg dbuat'. Selalu nya lekak nya pdh ya duit akan msok anytime kah? Smpe sebulan sik oh? Mek dnga ada org nggu lamak jak

      Delete
  5. aok.. duit akan masok dalam 10 hari.. sidak nya sikda berik ktk slip ka? macam kmk ariya nya ada berik kertas kecik madah permohonan dah diterimak pasya nya tulis tarikh dijangka duit akan masok ke akaun. mun selepas tarikh ya blom juak ada duit masok, nya suroh call sidak unit kewangan sidak. sik sure juak kmk sampey sebulan ya sebab kmk hari ya sik sampey pun 10 hari bekerja dah masok. kmk rasa depends dengan jumlah permohonan kali..mun urang rami maybe lambat sikit kah proses.. :) nway.. selamat menyambung belajar.. gunakan duit ya sebaiknya sebab ya adalah duit zakat orang awam.. tanggungjawab kita gik sebagai penerimak zakat.. :)

    ReplyDelete
  6. Ada nya berik. Kmk just mok kepastian brpa lamak salu duit msok. Thank you! Makseh gilak byk info tak berik. Yalah. Kmk ng pake duit ya k beli dak buku jak. Yala d bingong nektok since byk buku nak d baya. Makseh gik sekali!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama~~~ :) yalah oh.. macam2 jak perlu duit knek tok.. nasib ada bantuan gitok dapat juak meringan beban sikit sebanyak.. :)

      Delete
    2. mun kamek dah apply dhya dpt, dapat gik kah mek apply lagik?

      Delete
    3. kenak ktk mok apply lagik? maksud ktk riya dapat diploma kinek tok apply pakey diploma gik kah? mun 2 level berbeza, dapat nya.. mun ktk mok apply pakey benda lain pun boleh juak, cth mcm apply bantuan pakey polah thesis.. boleh juak.. :)

      Delete
  7. Asslm sis..ok kmk dpt tawaran islamic finance..dh dftr 6/3 tuk tek..dh apply baitulmal tp cdk nyuruh apply manual sbb course kmk dpt ya bukan umum...mksudnya course islamic la...kmk fly pulg mlm tok...isnin tok agak baitulmal sibu...paduhal ada juwak cmya sis oww??

    ReplyDelete
  8. asmadi adie.. owh..kmk baruk tauk juak ada giya.. hehe.. kali ktk pun course ya list dalam special case kali.. ney tauk kelak ada rezeki di serap masok keja baitulmal.. :) good luck study!!

    ReplyDelete
  9. mun kta berenti setengah jalan. maksudnya kmk dpt tawaran uitm dengan utm tpi kmk nolak dua dua. and kmk ambik form6 jak .tpi kmk mok mohon bantuan ya boleh ka dengan guna tawaran ta tapi stay rah form 6.boleh ka ? just mok tnya jak

    ReplyDelete
  10. Sis. mok tauk.. boleh ka kmk mohon bantuan ya tpi kmk masih mok stay form 6? mean kmk dpt tawaran tpi kmk rasa x mok jak sambung haha

    ReplyDelete
  11. kak.. if kmk nak mohon baitulmal mcm ne kak? kmk dpt dua igek tawaran. sigek uitm and sigek gik utm. tpi nak kmk x mohon ke sia. kmk terus stay di form6 jak .if kmk nak ambik baitulmal dpt x if pakey tawaran uitm or utm ya tpi kmk x masuk. hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kkmk x sure juak giney ngan tawaran ya koh.. sebab kmk riya kmk dah register baruk kmk apply. n mun sik salah kmk ada juak bantuan pakey sekolah.. anyway, pesanan kmk, mun sik masok u, better jangan apply permohonan pakey surat tawaran. sebab duit diberik ngan kita duit kutipan zakat dari urang awam..sik berkat kelak duit.. :)

      anyway, ktk boleh double check ngan sidak baitulmal sebab mun sik salah kmk nang ada bantuan di peringkat sekolah..

      Delete
  12. sis,bpak kmek kerja dikpun,tapi sikda pun column utk state bpak kmek kerja dikpun.giney bah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi.. :) kmk sik ingat lah part kerja sendirik ya.. tapi kmk rasa sidak ada mintak pendapatan kasar nak? sebab kmk hari ya mak kmk nang sik bekerja tapi sidak suroh engkah jak pendapatan bulan2 mak kmk pasya polah macam tok (sumbangan anak-anak).. mun kerja sendirik ya kmk x sure.. huhu..sorry.. mun ada apa2 better ktk contact direct sidak baitulmal.. or ktk boleh ke kaunter sidak terus.. sidak very helping

      Delete
    2. Hai,sis..pinilah gk ktk polah ria sis..bpk kmk kerja sendiri juak ehh..pinilah?

      Delete
  13. Sis, mn asasi sik dpt apply kh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kmk sik ingat gilak koh.. tapi kmk rasa macam dapat..

      Delete
  14. Salam sis..kmk dh apply bantuan tok..kmk semak dh ..nya pdh proses pembayran..salu berapa hari ambik oh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mun dalam website riya padah dalam 10 hari waktu bekerja..so, mun ada public holiday mungkin lambat sikit lah masok.. :)

      selamat belajar~~ gunakan duit bantuan sebaiknya..

      Delete
  15. Kalau bukan islam tak dapat minta bantuan baitumal ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi... sorry lambat reply.. kmk rasa bantuan tok untuk yang beragama islam ajak merujuk kepada dalam website lah.. tapi ktk boleh tanyak sidak baitulmal untuk maklumat lanjut.. ney tauk ada bantuan khas untuk bukan islam.. :)

      Delete
  16. mun mok anta borang ya ari sabtu, baitumal bukak x oh? 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry lambat reply.. x sure kmk bukak x kaunter hari sabtu.. tp kmk rasa macam tutup jak.. ktk boleh contact sidak nya direct mun mok tauk lebih details waktu operasi.. :)

      Delete
  17. salam..mun nak mintak bantuan untuk smbg blaja kat giatmara, berapa cdak berik ooo.. sijil la. 6 bulan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sik sure juak kmk koh.. ktk boleh refer ke website sidak or call sidak terus.. :)

      Delete
  18. SALAM , Kmk pelajar KV tahun2 diploma , boleh sik mun memohon. kmk student sarawak tapi kamek dudok rah terengganu. boleh sik memohon mun camya ? mun ktk blh reply ktk blh reply rah kmk pun email lah cucurgula@gmail.com , takut sik perasan tek nak hehehe. makseh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. kmk x sure juak koh mun udah 2 taun ya. sebab mun x salah kmk mesti mohon dalam masa 6 bulan dari tarikh register. ktk boleh tanyak direct ngan sidak baitulmal, ney tauk dapat or ada bantuan lain yang boleh di mintak. :)

      Delete
  19. Salam sis, mek tiap ari cek sis tp nak nya engkah sia 'dlm proses semakan' masa kita isik online ya nak, if nya mdh 'anda layak' ya ng sure dptlah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. mun dah lepas nya engkah "anda layak" ya, maksudnya ktk layan memohon. lepas ya, kitak perlu isik2 borang2 lain gik n hantar sijil2/surat2 yang diperlukan ke baitulmal.. pasya, baruk sidak proses permohonan ktk.. n duit masok.

      Delete
  20. If nya mdh 'dlm proses semakan' cmne oo? then, masa kita isik benda ya eh, if nya mdh layak? sure dptlah?

    ReplyDelete
  21. hello tok bantuan setiap bulan ka sis? ka nya merik masa masok ajak? hehe

    ReplyDelete
  22. Sis tumpang Tanya nya org berik terus sekli jumlah yg dpt atau masuk acc bank tiap2 bulan ? .. Pas ya berapa jumpa klo diploma ? Mean seribu ka dia ribu ka ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nya berik sekali ajak. bantuan tok untuk kemasukan ke ipt ajak bukan elaun sara hidup. mun x salah kmk dip rm1500. :) harap menjawab soalan

      Delete
  23. Assalam sis,
    bantuan tok blh dimintak kh mun gaji mak bpk lebih 6k?
    mohon pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. kmk x berapa pasti hal min gaji koh. ktk boleh direct tanyak ngan sidak or kitak boleh jak try isik borang ya, kelak nya akan terus madah ktk layak or x.

      tok no phone sidak.
      Tel : 082-415563,255375 Fax : 082-253786,235812 (no di ambik dari website sidak).. or boleh mesej sidak di FB:Tabung Baitulmal Sarawak.. time kamek apply riya system ada problem..kmk pm sidak di FB x lamak gilak lah respon.. so, in case ada soalan boleh try 2 alternatif tok.. kmk pun berkongsi setakat yang kmk tauk.. ada juak benda kmk x berapa nak pasti.. :) harap membantu~~~

      Delete
    2. ok thank you for the response... :)

      Delete
  24. assalam..waa wonderful blog !

    anyway thanks for the information yaa.
    Great!

    ReplyDelete
  25. HI MOK NANYAK, MUN AMBIK BANTUAN TOK NAK, NYA SIK NGACO MUN KMK NAK MINTAK MARA KELAK NAK? MAKSEH IN ADVANCE :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. sik.. sik kaco pun. sebab tok hanya bantuan kemasukan ke ipt. mara ya biasiswa/pinjaman.

      Delete
  26. salam.
    ya jak ka dokumen yg diperlukan?
    segala dak sijil2 berkaitan sekolah ya sik perlu kh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.
      time kmk apply 2 years ago, aok.. ya jak sijil di mintak. xperlu yang berkaitan sekolah.

      Delete
  27. salam.. kmk mok nanyak ktk masih simpan kah borang2 ya.. sebab kmk sikpat download borang ringakasan permohonan senarai dokumen sokongan.. pasya kmk mok borang ya... nok sigek gik dapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. sorry kmk lambat reply. xda kamek simpan borang2 ya koh. ktk boleh pegi direct ke ofis baitulmal utk dapatkan borang2 di siya. or ktk boleh contact sidak direct untuk madah ngan sidak pasal error di website sampey ktk x dpt download. tq :)

      Delete
  28. Salam. Mun kmk dah pernah mintak bantuan, lepas ya mintak bantuan agik dpt x oo?? Ariya kmk ambik diploma, tok ambik skm level 3.. Thanks in advance ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.

      boleh jak. sebab lain2 level. selamat berlajar~~ :)

      Delete
  29. Salam.. Mun kmk dah pernah dpt bantuan ya, tp kmk mintak agik dpt x oo? Ariya kmk diploma, tok skm level 3 ..

    ReplyDelete
  30. Salam. Mun pra diploma dapat mohon sik oo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.
      dapat kmk rasa.ktk boleh check website sidak untuk more info :)

      Delete
  31. Salam,contohnya kita dftr dirik pada 19 feb bila tarikh akhir untuk memohon bantuan tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. sorry lambat reply

      mun x salah kmk, permohonan boleh di buat sehingga 6 bulan dari tarikh kemasukan ke uni. tapi lagik cepat lagik bagus :)

      Delete
  32. assalamualaikum,kmk mok tnyak pini oh mun kmk xdpat cetak borg duak igek ya oh? ada mslah laman web msa ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. ktk boleh call sidak baitulmal direct tanyak sidak k. :)

      Delete
  33. Salam. Mek nak tnyak. If kmk dah sem3 tapi nak apply bantuan tok dpt kah? Sebab kmk mmg perlukannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. sorry lambat reply. mun xsalah kamek, x dapat dah. sebab tok bantuan KEMASUKAN ke ipt ajak, boleh apply sampey 6 bulan dari tarikh register. tapi ktk boleh check ngan baitulmal mungkin ada bantuan lain. mun projek tahun akhir (FYP) pun ada bantuan juak. mohon rujuk dengan sidak kelak k. mudahan dipermudahkan urusan ktk. :)

      Delete
  34. sis, yg bantuan tok untuk satu semester jak kah?

    ReplyDelete
  35. Mana2 bank dpt kaa untk mohon baitulmal tok?

    ReplyDelete
  36. utk belajar peringkat selain dari bidang agama hanya semester pertama jak dibantu. mun ambik bidang agama setiap tahun dapat bantuan. ya special sikit untuk bidang agama sbb yala kenak guna borang sapa2 nak ngambik bidang agama. bantuan dak nya dari peringkat Sijil/asasi/matrikulasi smpei peringkat pHD.

    ReplyDelete
  37. Assalamualaikum. Kmk nak tanyak.. mun dalam website madah diluluskan dan dalam proses bayaran, thats mean duit akan masuk between 10 hari bekerja? And adakah sidak akan inform dalam website madah duit kita dah ditransfer? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. sorry gilak2.. kmk x dapat notification ada komen tok.. setauk kmk xda nya inform di web, kmk riya check d bank terus. :)

      Delete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi..sorry gilak2 x reply komen ktk, kmk xdapat notification. kamek harap dah setel prob ktk. kmk rasa by pos pun boleh mun x salah riya. :)

      Delete
  39. asslam sis, msa nntik nya ng 10 hari jk ka sis? ada ka org smpe sbulan nntik? harap dpt jawab! makseh!❤

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam.. sorry gilak2 lambat reply. kinek tok kmk x sure la proses nya. cuma time kmk riya memang 10 hari jak. :)

      Delete
  40. Sis, nak cop pengesahan ya camne oh mok cop dekat page ne juak?? Ic bapak kmk ngm adik beradik perlu kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. walahuallam dik.. kmk x sure juak hal ya koh. ktk boleh refer terus ngan sidak baitulmal ok? sorry kmk lambat reply.. harap semua problem ktk dah setel.

      Delete
  41. assalamualaikum, brp maksima gaji suami dgn isteri mun di campur boleh apply Tabung baitumal tok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. maksima gaji ya kmk x sure juak koh. sik ada di tulis dalam website dak nya. cuma before apply ya memang nya akan suruh isik some details and nya akan generate ktk layak kah sik memohon. harap membantu. sorry lambat reply..

      Delete
  42. dokumen yang prlu diprint yaa nang 2 igek dokumen jak kaa? ringkasan permohonan senarai dengan borang pengesahan pendapatan jak? borang online yg diisik yaa sik prlu print kaa??

    ReplyDelete
  43. Salam, kmk nk nanyak mun tahun 2018 tok. Mun sambung degree berapa ngan berik oww? Sbb thun 2013 kmk amik diploma RM1.2K nya berik. Syukur lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. sik sure juak kmk koh.. ktk boleh direct rujuk ngan sidak baitulmal ok? :)

      Delete
  44. Kmk mok nanyak, mun dokumen ya di anta oleh parent mek boleh ka? Mksd kmk, parent kmk yg berurusan dgn baitulmal tp kmk sikda. Sebab kmk dh start smbung blja. Boleh kah gia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jak.. asalkan semua benda ya benar dan complete.. sikda syarat untuk pemohon ngurus semua.. all the best on your study.. :)

      Delete
  45. ya Allah.. banyak duhal comment. mintak maaf semua.. tiba2 kamek sik dapat apa2 notification di emel.. huhu.. harap semua ktkorg dah bertemu jawapan di setiap persoalan. tp kmk akan coba lah jawab juak, ney tauk ada gik org lain yang perlukan penjelasan kelak. harap maaf gilak2. :(

    ReplyDelete
  46. Kalau student semenanjung belajar di Sarawak boleh mohon tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. x boleh rasa nya. bantuan ni memang untuk orang sarawak. tapi boleh check baitulmal negeri asal. rasanya mesti ada bantuan yang sama :)

      Delete
  47. Hai,sis..kmk mok tyk..Bpk kmk kerja sendiri..so status pekerjaan ya nak kmk click bekerja lah nak??..lekak ya eh ada tmpt isi pendptn..pini ohh??sbb bpk kmk bekerja sendiri

    ReplyDelete
  48. Kmk dah hantar borang, nya dah check birang kmk ans segala dokumen nya padah lengkap. Nya sikda berik kmk kertas kecik and tarikh jangka masuk duit ya. Sampe kinek maseh proses pembayaran. Dekat sebulan dah. Camne oh?

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum ktk, kmk mok tnyk, kmk pelajar tahun akhir tgh ongoing polah thesis, mcmne procedure nk mntk bantuan thesis oh? Makseh ktk

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.. sorry lambat reply.
      yuran thesis kmk x sure giney.. tapi rasa nya boleh direct ke kaunter baitulmal.

      Delete
  50. Assalamualaikum. Kmk mok nanyak, mun bantuan kertas tesis untuk degree berapa diberik oo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam... x sure juak kmk koh. tapi mun x salah kamek dalam rm300 camya. ktk boleh tanyak sidak baitulmal direct ok? tq :)

      Delete
  51. Assalamualaikum. Kmk mok nanyak,mun bantun kertas tesis untuk degree berapa sidak berik ooo?

    ReplyDelete
  52. assalam,kmk dh mohon bantuan ya,dh seminggu lebih nunggu keputusan semakan online xda pa2 kalau camya mok tunggu jk ka

    ReplyDelete
    Replies
    1. ajar kmk lok gine mok isik nya. kmk sik pande n sik paham :(

      Delete
  53. assalamualaikum. knk kmk bukak web ya xda option no.1 mcm yg ktk tunjok ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.. sorry lambat reply.

      kmk x sure juak koh kenak nya xda lagik. post tok dah lamak, taun 2015. mungkin dah stop bantuan tok atau ada nama lain atau lain cara apply nya. apa2 pun, kitak boleh contact sidak baitulmal direct ok. :)

      all the best sambung belajar..

      Delete
  54. Assalammualaikum ..kmk cuba laman web ya .xmok mcm nie ..boleh tolong x

    ReplyDelete
  55. knk kmk pun xda pilihan no 1 ya kak, adakah nya ada due date juak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi.. untuk makluman ktk, post tok dah lamak. tahun 2015. mungkin website nya dah berubah, dah x macam dalam post kmk tok lagik. tapi kazen kmk baruk apply tadik, masih ada bantuan tok. kazen kmk apply direct di ofis baitulmal, isi borang manually. mungkin kitak boleh cuba pergi or call sidak baitulmal nanyak macam ney proses.

      all the best masuk universiti :)

      Delete
  56. untuk makluman kitak orang, bantuan ipt baitulmal ya masih ada. torang perlu agak website tok dan daftar masuk dolok, https://pelanggan.tbs.org.my/ lekak ya isi semua maklumat yang diperlukan kakya nunggu dalam masa satu hari bekerja bagi sidak pihak baitulmal mengesahkan kitak orang pun maklumat ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terimak kasih banyak2 saudara wudek untuk penjelasan tok. mudah-mudahan dapat membantu adik2 yang nak apply bantuan tok. semoga juak ilmu dan info yang dikongsi tok dapat membantu meringankan beban adik2 yang ada kekangan dari segi kewangan untuk nyambung belajar.

      sorry kmk lambat reply/publish comment ktk.

      kmk copy and paste comment kitak dalam post tok ok. semoga memberik maanfaat kepada semua yang masih tertanyak2.

      Delete
  57. lekak ya baruk kitak org bole pergi ke tab sebelah kiri ya, klik "Bantuan". Then nya akan papar 3 jenis program, klik "Program mengukuhkan tradisi keilmuan (pmtk)". hah di sia kelak kitak org bole nanga pelbagai jenis bantuan pelajaran dari sekolah rendah, menengah, ipt, bidang tahfiz, bantuan tesis, bantuan peringkat sijil/kursus, bidang agama, pengajian ke timur tengah dll. Bole check di website yg kamek mention before tok k.

    Selamat maju jaya dan semoga dipermudahkan segala urusan. Niat belajar mesti ikhlas k.

    ReplyDelete
  58. Sis, cmni mok semak nak ni nak layak dapat bantuan ya?

    ReplyDelete
  59. Sis, cmni mok semak nak ni nak layak dapat bantuan ya?

    ReplyDelete
  60. sis mok tanyak mun kita mok apply biasiswa kat spa ya boleh sik apply tok juak ? sekadar bertanya 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry lambat kmk reply ktk. boleh jak. bantuan tok xda kaco apa2 untuk biasiswa kah apa. tok cuma bantuan utk nolong student masuk uni jak. mcm kmk, lepas kmk dapat bantuan tok, km dpt biasiswa uni juak. xda masalah :)

      Delete
  61. Salam.mok tnyk ,dkat sine ktk download borang utk pengesahan bulanan ya.

    ReplyDelete
  62. salam sis if kita dah apply bantuan tok before masok uni boleh ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. boleh.. bantuan tok memang untuk kitak mula2 masuk ke uni. mun sik salah kamek, nya valid sampey 6 bulan pertama kitak dah register sem. asalkan kitak dah dapat surat tawaran dan dah accept tawaran, boleh apply. kitak boleh double check dengan sidak baitulmal ok. kamek pun post tok dah lamak, mungkin ada pertambahan syarat kah giney kah. all the best. :)

      Delete

♥♥♥♥♥♥ thank you for your comment ♥♥♥♥♥♥

..Doa untuk mencari pasangan..