Monday, January 26, 2009

-Genggaman Itu-

GENGAMAN ITU

di kala ini...
terkenangkan aku gengaman itu..
yg tidak ku fahami maksudnya

di pagi hening ini..
teringat aku kembali...
kata-kata itu...
yang ditujukan khas buat diriku

di ketika itu..
aku tidak memahami maksudnya

maksud gengaman itu
maksud kata-kata itu
maksud renungan mata itu...

aaarrgghh...
kenapa sukar untuk ku tafsirkan...
betapa naifnya aku ketika itu

ketika aku menarik tgn dari gengamannya
ketika aku mentertawakannya
mentertawakan kata-katanya

satu kata-kata keramat
yang terluah dari bibirnya
bibir yang semakin payah meluahkan kata

jauh di sudut hatiku..
aku terasa satu kesyahduan
rasa asing dalam diriku..

perlahan...
aku menoleh...
tanpa ku sedari...
airmataku jatuh...

dan..
setelah pemergiannya...

baru diriku mengerti
baru diriku fahami
timbul seribu kekesalan

sumpah...
tak kan ku lupakan...

gengaman tangannya yang kuat
mengambil tanganku
lalu diletakkan di dadanya

dalam kepayahan...
dia menuturkannya...
"terima kasih"

satu kata-kata yang ditertawakan olehku
perlakuan yang aneh bagiku...
segera ku melarikan pandangan mataku
segera aku merungkai gengamannya..

dan kini...
semua itu hanya kenangan...

masih terasa gengaman tangannya..
masih terngiang kata-katanya
masih terbayang senyumannya
masih terlayar renungan matanya..

dan kini...
dia telah menghadap Ilahi
semoga dia tenang di sana
semoga dia mendapat rahmat

dan kini...
hanya pusaranya menjadi tatapanku
hanya Allah tempat ku luahkan rasa rinduku
hanya pada Allah aku bermohon
agar ditempatkan dirinya bersama para nabi
dan bersama para sahabat..

-Al-fatihah-

coretan ini memberi gambaran tentang perasaanku yang diselubungi rindu pada arwah nenek ALLAHYARHAMAH MAHDIAH BINTI BUJI @ NEK MET yg telah meninggalkan kami sekeluarga 4 tahun lepas....tp still...tgn ini terasa kejap pegangan tgnnya..ucapan terima kasih kepadaku juga renungan matanya pada malam sebelum dia meninggal....miss her so much.....semoga rohnya dicucuri rahmat....amin ya rabbalalamin....

No comments:

Post a Comment

♥♥♥♥♥♥ thank you for your comment ♥♥♥♥♥♥

..Doa untuk mencari pasangan..