Friday, March 6, 2015

..errmmm.. no good news..

assalamualaikum all..

ok.. nak sambung cerita dari last entry.. perihal interview, seperti yang di tulis di penghujung last entry, dapat call suruh g assessment test untuk customer service di TM..

dijadikan cerita.. Alhamdulillah.. lulus lah assesment test.. maka di panggil pulak untuk peringkat seterusnya.. interview.. dari risikan-risikan kawan-kawan keja di bidang yang sama, cewaahh.. ayat.. hoho, dorang bagitau interview senang jerr.. just introduce diri sendiri, pengalaman kerja and kenapa pilih kerja tu.. so, dorang pesan make sure depan panel nampak yang betol2 nak keja kat situ.. ok.. kurang nervous..

pada hari kejadian.. masok tempat tu.. kena tunggu kat satu sudut.. ramai gaklah yanh dah sampai, 2.15 di panggil masuk ke bilik temuduga.. ok, memang dah di inform yang ni interview beramai-ramai tapi tak di sangka pulak sekali masuk interview 11 orang.. di depan 3 panel..

walaupun soalan simple.. tapi kena cakap dalam english then di hadapan orang ramai lak tu.. dah start balik nak nervous.. sesi interview bermula.. 1st round- introduction, kena jawab semua soalan yang dah di tulis kat whiteboard.. basic question lah semua.. nama, asal, study background, umur, tempat tinggal, marital status.. last sekali working experience and working experience dalam bidang customer service..

habis kesebelas bagitau pasal diri sendiri.. dorang explain-explain pasal bidang kerja.. 2nd round start.. dier tanye sorang-sorang.. soalan lebih kurang kenapa nak keja kat situ atau yang seangkatan dengan nya.. soalan memang agak random lah tiap sorang.. then dia tanya macam mana tau mengenai kekosongan tu..

soalan untuk sy hari tu ialah.. errmm.. kenapa mintak kat tm? sebab kalau mengikut kelayakan sepatutnya kerja kilang.. hehehe.. then, dia tanya which department tempat praktikal hari tu..

then, dia brief lagi sikit2.. last round.. candidates di suruh untuk tanya soalan.. part soalan ni, xder banyak benda pon nak tanya sebab semua dia dah bagitau.. tapi, bak kata lecturer kitorang dulu, tanye jek ape2 soalan.. yang penting u ask them something.. so, my question is about their dress code..

lama gak lah interview tu.. masuk 2.15 keluar 3.45.. pehh sejam setengah dalam tu.. maybe sebab masok reramai tu yang lama glerr..

tapi yang pasti.. dalam kesebelas yang masok tu.. memang sy sorang lah out of field dan lain dari yang lain.. yang lain dari bidang business, HR, communication.. ada gak 2 orang dari bidang pendidikan.. jauh gak lah lari bidang tu.. hehe

di penghujung interview dorang bagitau, keputusan akan dimaklumkan dalam masa 48 jam.. maksud nya kalau dalam masa 48 jam tak dapat apa-apa call dari dorang means tak dapat lah keja tu..

dan... 48 jam itu sudah pun tamat semalam.. maka, saya mengkongklusikan.. saya tak dapat kerja itu.. it's ok.. mungkin ada yang lebih baik menanti.. insyaAllah..

lagipun.. mungkin jugak lah persaingan yang sengit.. bayangkan lah, batch kitorang ada 11 orang, pagi pon ada gak interview, lepas kitorang ade lagi kat luar tunggu turn nak masuk temuduga.. next day pon ade gak interview, next next day pun ada lagi interview.. kekosongan dalam 30 jek..

nampak sangat ramai gak yang menggangur kan? al least im not the only one.. ^_^

anyway...pakey urang-urang Sarawak, urang Kuching terutamanya.. bagi graduan-graduan yang tengah mencarik keja macam kamek tok.. lan ke BCCK hari sabtu dan ahad tok (7-8 Mac 2015) ada Sarawak Career and Training (SCaT) Fair.. dengar nya macam-macam agensi ada.. boleh drop resume or ada juak di polah walk in interview.. pakey baju kacak2 ok? :)



No comments:

Post a Comment

♥♥♥♥♥♥ thank you for your comment ♥♥♥♥♥♥

..Doa untuk mencari pasangan..