Friday, January 1, 2010

.::Luahan Hatiku::.

assalamualaikum all...

selamat dtg diucapkan kepada angka 2010 yg baru menunjukkan dirinya.. hari ini 010110....

2009 ku tinggalkan dgn bermacam2 suka dan duka...

smkn hampir kpd angka 2010.. bermacam2 perkara yg berlaku dlm idupku... terlalu byk....
mungkin bagi individu lain...
2009 di tinggalkan dgn bermacam2 kenangan terindah..
namun bg diri ini...
smkn 2009 hampir ke penghujungnya..
smkn byk perkara yg menyedehkan+menyakitkan aty+menyesakkan otak berlaku...

kadang2..
aku berputus asa dgn idup ini..
tp secara tiba2...
semangat utk idup akan muncul semula dan menjadikan semangat aku tuk terus berjaya berkobar2..
aku lelah sebenarnya..
menghadapi segala benda di dunia ini..
terlalu penat rasanya...
x tertanggung rasa diri ini utk meneruskan kehidupan...

di penghujung september...
kami sekeluarga telah diberikan dugaan
menghadapi bapak yg sakit...
menjaganya penuh dgn kesabaran..
tanpa henti2 berdoa kesihatannya smkn pulih..
wpon kami terpaksa melupakan kemeriahan ber hari raya seketika..
dan plan aku utk menyambut hari jadi ku ke-20 turut terbantut..
but its ok 4 me..
as long my bapak sihat..

dugaan ini msh dapat ku hadapi dgn penuh ketenangan..
hatiku msh dpt dipujuk utk terus merasa gembira..

oktober memunculkan dirinya..
alhamdulillah..
bapak smkn pulih..
dan aku juga smkn bz dgn tuntutan sbg seorg pelajar..

kedua mak bapak ku juga sedang sibuk
membuat persiapan untuk menunaikan haji...
di pertengahan oktober..
kami telah menghadirkan diri ke dinner BNM n MEPS Currency
mengantikan ke2 ibu bapa kami..
yg mengikuti kursus perdana haji..
tiada siapa menyangka itulah penglibtan terakhir kami...

di penghujung oktober..
masa utk kami berpisah dgn ibu bapa kami sudah tiba..
betapa sedey nya ati ku...
sempat kami meraikan ulangtahun perkahwinan mereka yg ke 28..

di hari keberangkatan mereka ke Jeddah...
aku tidak mampu langsung menahan sebak...
keesokan harinya aku ke dewan peperiksaan dgn mata panda yg bengkak..

November mula menunjukkan dirinya..
9/11...
kami sekeluarga menerima tamparan yg maha hebat..
org terpenting dlm keluarga kami..
tunggak utama kami..
telah kembali menemui Penciptanya...

menghembuskan nafas terakhirnya jauh dr mata kami..
jauh dr pandangan kami..
anak2nya tidak di beri rezeki utk melihat sekujur kaku tubuh bapak mereka..
tidak dpt mengucupnya buat kali terakhir
serta tidak menyambut jenazah nya di liang lahad..
hati anak mana yg tidak sedey???

setelah bapak menabur keringat
demi mencari sesuap nasi untuk anak2..
tanpa penat lelah dia bekerja..
mencari kesenangan hidup untuk anak2..
ketika pemergiannya...
kami tidak dpt melihat beliau..
hanya doa mampu diutuskan kpdnya...

di saat ini hati ku sudah remuk..
bkn mudah untuk menghadapi kehilangan..
apatah lagi diri ini..
yg bru untuk bljr kehilangan arwah pak cik ku..
yg membela aku dr kecik spt anaknya sendiri...
tempoh 2 taun terlalu singkat tuk diriku membiasakan diri hidup tanpanya..
dan kini..
kehilangan bapak ku pula..
mampukah aku bertahan???

Disember
ku lalui dgn penuh kesengsaraan..
sengsara dgn karenah org sekeliling yg pelbagai ragam..
ada yg membawa keceriaan
ada yg mengundang skt hati..
ada yg membuatkan air mata mengalir..
segala2nya cukup...

sebelum 2009 melabuhkan tirai..
telah hadir seorg dlm hidupku..
yg katanya untuk berkenalan suka2..
baru 2 hari..
apa jd kini???
dia dah mampos
aku ditinggalkan kembali sendiri terkontang-kanting..
hahahaha.. padan muka

dan kini baru ku sedar...
aku sering dipermainkan..
sbb aku pon slalu men2kan org

2010
baru hr pertama ianya hadir...
sudah berlaku krisis...

apa yg mampu aku katakan???
aku tidak suka mengungkit..
apa tah lg mengungkit ttg org yg tiada..
selama ini aku bersabar...
kerna aku msh sygkan keutuhan kasih syg kami..

walau kekadang menangis seorg diri di bilik
walau kekadang meuahkan perasaan dgn bantal mucuk ku
shingga org ckp aku gila
hanya itu mampu aku lakukan...

tp kini...
setelah segala yg ku alami 4 bln...
aku sudah tidak mampu berthn..
salah kah aku berlalu pergi di saat org memaki mereka yg telah tiada???
salah kah aku mengundurkan diri??
agr tiada kata2 kesat keluar dr mulutku??
salah kah aku melarikan diri??
kerana aku takut marah yg ku pendam selama ini meletus??
berdosa kah aku berlalu??
kerna aku sendiri merasa tidak puas aty dgn tindak tanduk nya..
aku malas utk melayan...

tp..
apa yg aku dpt???
seluruh keluarga kami mendapat sumpah seranah...
salah kah aku???
kenapa di hadapan org lain menangis??
di hadapan kami adik beradik mengutuk??
mungkin sekadar menunjuk..
mungkin sekadar bergurau....

tp ketahuilah..
byk hati yg terluka..
terlalu byk air mataku mengalir...

2010 ku sambut dgn air mata...

No comments:

Post a Comment

♥♥♥♥♥♥ thank you for your comment ♥♥♥♥♥♥

..Doa untuk mencari pasangan..